Blog

Zo Gemeld is een handige app die gemeenten kunnen gebruiken om meldingen van burgers over problemen in de openbare ruimte snel en efficiënt op te pakken. Afvaldumpingen, kapotte straatverlichting, overlast door groen of losliggende stoeptegels, het zijn slechts enkele voorbeelden die inwoners kunnen melden via de app. Hoe kunnen gemeenten gebruikmaken van Zo Gemeld?

Koppeling met een bestaand meldsysteem

Zo Gemeld koppelt naadloos met Signalen, waarin taakafhandeling kan plaatsvinden. Signalen integreert vervolgens weer naadloos met verschillende taakafhandelsystemen voor bijvoorbeeld straatverlichting en handhaving. Dit betekent dat meldingen binnenkomen in al bestaande werkprocessen. Het scheelt gemeenten enorm veel telefoontjes en losse meldingen. Bovendien zijn meldingen snel en gestructureerd op te pakken. Uiteraard is een goed implementatietraject essentieel om dit in goede banen te leiden.

Inwoners doen meldingen via de app

Zo Gemeld is door inwoners te downloaden op hun eigen smartphone. Via de app doen ze een melding en geven ze de desbetreffende locatie door. Het is mogelijk om een foto te uploaden. Middels een korte beschrijving is direct aan te geven wat het probleem is. Vervolgens komt de melding op de juiste afdeling bij gemeenten binnen.

Hoe gemeenten meldingen intern verwerken

Gemeenten krijgen elke melding binnen die wordt gedaan via de app. Deze meldingen worden automatisch of handmatig naar de juiste afdeling of buitendienstmedewerker doorgezet. Eventueel kan er ook direct een actie aan een melding worden verbonden.

Hoe je een terugkoppeling maakt naar de melder

Versterk als gemeente de band met inwoners door een melder op de hoogte te houden van de voortgang over een gedane melding. Via de app of mail is het mogelijk om een melder een ontvangstbevestiging te sturen. Je kunt ook aangeven dat een casus in behandeling is. Is het probleem opgelost? Informeer de melder via de app, want zo voelt een burger zich serieus genomen. Een verhoogde burgerparticipatie dus!

Analyseer resultaten via rapportages

Ontvangen meldingen zijn te analyseren via rapportages. Dit is gunstig, want hiermee worden hotspots of veel voorkomende problemen geïdentificeerd. Verzamelde data stellen gemeenten ook in staat om beleid aan te passen of verbeteringen door te voeren. Bovendien zijn prestaties van afdelingen en buitendienstmedewerkers eenvoudig te monitoren en te meten.

Kortom: Zo Gemeld resulteert in een win-winsituatie voor gemeenten en inwoners.