Blog
Hoe de Zo Gemeld app meldingen eenvoudiger maakt voor inwoners
De Zo Gemeld app is een slimme applicatie om meldingen te doen over issues in de openbare ruimte. Denk aan zwerfafval, maar ook losse stoeptegels of kapotte straatverlichting zijn te melden via de app. Hoe maakt de app meldingen eenvoudiger voor inwoners?
Gebruiksvriendelijke lay-out
De app heeft een gebruiksvriendelijke opzet en daarom is de app door jong en oud te gebruiken. Bovendien hoeven inwoners ook geen ingewikkelde formulieren in te vullen om meldingen te maken over problemen die ze aantreffen in de openbare ruimte. Een korte omschrijving is voldoende.
Nauwkeurige locatiebepaling
Dankzij GPS is de locatie nauwkeurig te bepalen. Het invoeren van een adres is ook mogelijk.
Uploaden foto’s
Via de app zijn foto’s toe te voegen om het issue van beeldmateriaal te voorzien. Dit geeft buitendienstmedewerkers een helder beeld van de situatie en helpt om problemen adequaat op te lossen.
Voortgang is te volgen
Nadat inwoners een melding doen, is het mogelijk om in de app de voortgang en de afhandeling te bekijken. Het achterlaten van een e-mailadres is ook een optie om zo op de hoogte blijven na een gedane melding. Dit zorgt voor transparantie en vertrouwen tussen gemeente en inwoners.
Zo Gemeld maakt het meldingsproces eenvoudiger en efficiënter en dit verbetert de band tussen de gemeente en haar inwoners. Uit een kleinschalig onderzoek in de gemeente Utrecht naar de app Zo Gemeld blijkt namelijk dat inwoners ‘verrassend eenvoudig’ vinden, vooral ook omdat meldingen gedaan kunnen worden via de smartphone. In minder dan één minuut is het mogelijk om 24/7 een melding te doen.