Blog
Veel gemeenten streven ernaar om hun dienstverlening aan inwoners te verbeteren door een snellere digitalisatie. Echter werken ze vaak met oude, ingewikkelde ICT-systemen die als silo’s fungeren en daarom niet goed met elkaar samenwerken. Hierdoor kost het veel tijd en geld om nieuwe, digitale diensten te ontwikkelen, zeker over de verschillende domeinen heen. Common Ground helpt gemeenten om dit anders aan te pakken. Common Ground is een vernieuwende visie op informatievoorziening binnen de overheid die digitalisering niet alleen versnelt, maar ook toekomstbestendig maakt. Dit maakt digitaliseren sneller, goedkoper en slimmer.
Wat is Common Ground?
Common Ground is een initiatief van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Het heeft als doel dat gemeenten beter en efficiënter met data (informatie) omgaan. Op dit moment zijn veel systemen nog ‘gesloten’. Dit betekent dat gegevens vastzitten in één systeem en hergebruik van data is lastig. Bij Common Ground worden gegevens losgekoppeld van applicaties. Dit houdt in dat data centraal beschikbaar komt én dat verschillende systemen of apps via duidelijke afspraken en API’s hiermee werken. API staat voor Application Programming Interface en zorgt ervoor dat meerdere applicaties met elkaar kunnen samenwerken.
Hoe maakt dit digitaliseren sneller?
Nu duidelijk is wat het Common Ground-proces omvat, is het ook interessant om te ontdekken hoe dit het digitalisatieproces binnen gemeenten versnelt:
Nieuwe software is sneller in te zetten
Bij Common Ground zitten gegevens niet meer vast in één systeem. Dit zorgt ervoor dat gemeenten eenvoudiger een nieuwe applicatie kunnen kiezen of bouwen. Data blijft gewoon beschikbaar. Dit stelt gemeenten in staat om sneller digitale diensten te vernieuwen.
Er wordt gezamenlijk gebouwd met andere gemeenten
Gemeenten hoeven niet alles zelf te doen. Binnen Common Ground worden namelijk bouwstenen ontwikkeld die herbruikbaar zijn. Dit zijn bijvoorbeeld onderdelen voor het registreren van zaken of documenten. Ontwerpt een gemeente zo’n bouwsteen, dan is dit herbruikbaar voor andere gemeenten. Zo hoeft het werk niet steeds opnieuw gedaan te worden en dat levert een aantrekkelijke tijdswinst en kostenbesparing op.
Systemen werken beter samen
Common Ground maakt gebruik van open standaarden en API’s. Zo kan het door iedereen worden gebruikt en is de overheid niet afhankelijk van leveranciers. Dit voorkomt dubbel werk, vermindert fouten en maakt het eenvoudiger om gegevens uit te wisselen.
Er is meer ruimte voor innovatie
Dankzij de flexibele structuur van Common Ground is het eenvoudiger om nieuwe ideeën te testen. Denk aan digitale assistenten op de gemeentelijke website of het gebruik van slimme formulieren. Systemen communiceren beter met elkaar en ook zijn ze sneller aanpasbaar. Vanwege de eerdergenoemde flexibele infrastructuur kunnen dit soort innovaties snel worden geïntegreerd in de gemeentelijke dienstverlening.
Gemeenten werken aan een toekomstbestendige basis
Digitalisering stopt niet bij de systemen van vandaag. Nieuwe ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker. Met behulp van Common Ground zijn gemeenten in staat deze nieuwe technologieën beter en sneller in te zetten. Op die manier wordt er gebouwd aan een toekomstbestendige overheid die nauwkeurig inspeelt op de wensen van inwoners en ondernemers.
Korte samenvatting
Kortom: Common Ground helpt gemeenten om sneller te digitaliseren, omdat:
- Data centraal beschikbaar is
- Software gemakkelijk te vervangen of vernieuwen is
- Gemeenten gezamenlijk bouwen aan slimme oplossingen
- Er meer ruimte is voor innovatie
Dit resulteert in een betere digitale dienstverlening voor inwoners en maakt dat gemeenten efficiënter werken.