Atlas in Zutphen: prettige samenwerking en soepele implementatie

De gemeente Zutphen is begin 2024 gestart met Atlas. Projectleider en informatieadviseur Niels Komen van de gemeente Zutphen is vanaf het begin betrokken geweest bij de overgang naar Atlas en was meteen enthousiast. “We wilden een andere geoviewer, onder meer omdat we ook extern data willen gaan publiceren. Atlas biedt ons meer mogelijkheden.”

Duidelijke winnaar

De gemeente heeft in 2023 een meervoudig onderhandse aanbesteding gedaan en heeft Delta10 uitgenodigd om deel te nemen. “Voor ons was een belangrijk criterium dat de nieuwe geoviewer op basis van Common Ground werkt. Ook wilden we voor een modernere uitstraling gaan, met makkelijke koppelingen. En we wilden naar de cloud.” Uiteindelijk is de keuze op Atlas gevallen. “Atlas kwam duidelijk als winnaar uit de bus. De demo was goed, net als het plan van aanpak.”

Atlas kan zowel intern als extern worden gebruikt. Als gemeente kun je aangeven of een kaartlaag alleen intern of ook extern te zien is. Op dit moment wordt Atlas in Zutphen alleen intern gebruikt. De stap naar buiten komt nog. De gemeente bepaalt de komende periode welke kaartlagen ze voor extern gebruik wil openstellen.

Foto van Zutphen: Walburgiskerk met stadmuur

Atlas Community

Deelnemende organisaties hebben via de Atlas Community rechtstreeks invloed op de doorontwikkeling van Atlas. Deze community bestaat op dit moment uit acht gemeenten en wordt ondersteund door de VNG. Pieter Bossink is als applicatie- en gegevensbeheerder binnen de gemeente Zutphen belast met het technische aspect van Atlas. Hij heeft goede ervaringen met de Atlas Community. “Het is een gemoedelijke groep met mensen die erg toegankelijk zijn. De opzet is goed bedacht. Wat ik wel merk, is dat de community nog erg op Purmerend (de bedenker van Atlas red.) is gericht. Dat kan wat mij betreft wat centraler worden gericht. Maar de digitale bijeenkomsten (sprintsessies) op de donderdagen hebben een goede opzet. De discussies die worden gevoerd zijn helder, kort en doorpakkend.”

Groot pluspunt ten opzichte van andere implementaties

Na de keuze voor Delta10 en Atlas moest het nieuwe systeem nog wel aan de medewerkers van de gemeente Zutphen worden gepresenteerd en naar wens worden ingericht. “Wat wij als heel prettig hebben ervaren, is dat de lijntjes kort waren”, zegt Niels Komen. “Daardoor kon er snel geschakeld worden en de best passende oplossing worden ingericht. Dat is erg fijn om mee te werken. Ook is Atlas keurig binnen de tijd opgeleverd.”

Voorafgaand aan de definitieve overstap naar Atlas hebben de medewerkers van de gemeente Zutphen kennisgemaakt met deze geoviewer. Ondanks dat een nieuw programma niet altijd met gejuich wordt ontvangen, waren de medewerkers meteen enthousiast. “Samen met Bart van Delta10 hebben we trainingen gegeven. Het systeem is heel makkelijk om mee te werken en heeft een groot gebruikersgemak. Daardoor zagen we alleen maar tevreden medewerkers.”

Binnen de gemeente Zutphen hebben ze al meer nieuwe digitale oplossingen voorbij zien komen. “Atlas is een groot pluspunt ten opzichte van andere implementaties”, zegt Niels Komen. “De lijntjes zijn lekker kort, het is niet zo formeel, maar wel professioneel. Delta10 is goed benaderbaar en flexibel, wat voor een prettige samenwerking zorgt.”



Foto: Michielverbeek, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons