Signalen bij gemeenten Zundert en Woensdrecht

Op 1 januari 2023 zijn de Brabantse gemeenten Zundert en Woensdrecht live gegaan met Signalen. Sindsdien worden alle meldingen uit de openbare ruimte via het nieuwe systeem ontvangen en afgehandeld. Harold van Irsel treedt als Informatieadviseur namens beide gemeenten op en licht de keuze voor Signalen toe.

Keuze voor Signalen

“De concrete aanleiding voor dit project was dat onze vorige leverancier ging stoppen met zijn applicatie voor meldingen openbare ruimte. Daarom zijn gemeenten Woensdrecht en Zundert op zoek gegaan naar een vervangende applicatie. We kennen elkaar via Shared Service Center (SSC) Equalit, waar ook negen andere gemeenten gebruik van maken voor hun ICT. We trekken veelvuldig samen op, en zo zijn we ook dit project samen gestart.

We hebben bewust gekozen voor een applicatie die voldoet aan de Common Ground principes. Sowieso ondersteunen we de Common Ground gedachte, en daarnaast willen we onafhankelijker van leveranciers worden. Daarom vinden we het ook erg belangrijk dat Signalen open source en voor en door gemeenten is ontwikkeld.”

Gemeentehuis van Zundert

Technische implementatie door Delta10

“Het implementeren van Signalen is technisch ingewikkeld. De applicatie wordt geïnstalleerd op het platform Haven, waar onze ICT-partner Equalit nog niet veel ervaring mee had. De kennis en kunde van Delta10, zowel op het gebied van technologie als van informatiebeveiliging, zijn doorslaggevend geweest bij het overtuigen van het SSC. Op alle vragen van de technici en de CISO’s kwam een goed antwoord. Toen die drempel eenmaal overwonnen was, ging de implementatie ook vrij snel en makkelijk.

Binnen één of twee dagen draaide de acceptatieomgeving, waarin wij ons, na tekst en uitleg, konden uitleven. Dat stelde ons in staat om te bepalen hoe we het systeem precies wilden inrichten. Toen we daar tevreden over waren, is ook de productieomgeving heel snel geïmplementeerd. Alle afspraken over de livegang zijn netjes nagekomen en op de juiste dag gingen we ook echt live.”

Inrichting van Signalen

“We hebben Signalen bij Zundert en Woensdrecht op twee verschillende manieren ingericht. Het zijn allebei gemeenten met meerdere dorpskernen, maar ze hebben een andere manier van werken. In Woensdrecht is er per dorpskern een team dat alle meldingen afhandelt. Daar hebben we Signalen zo ingericht dat elke melding aan de hand van de coördinaten automatisch naar het juiste wijkteam wordt doorgestuurd. Zundert daarentegen heeft één centraal team met specialisten voor onder andere de straat, het groen en het riool. Voor de inrichting van Signalen betekent dit dat in Zundert elke melding automatisch in een categorie wordt ingedeeld en op basis daarvan aan de juiste afdeling en behandelaars wordt toegewezen. Beide inrichtingen werken probleemloos.

Amy van Someren van gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft mij enorm op weg geholpen door te laten zien hoe ze de applicatie in Den Bosch hebben ingericht. Ook heeft ze tips en trucs gedeeld en aangegeven waar we op moesten letten. Zo kregen we de lessen die zij geleerd hebben op voorhand al mee. Sowieso is de community rondom Signalen heel ondersteunend, ook vanuit de VNG.”

Tevreden medewerkers en inwoners

“Over de volle breedte van de organisatie hebben onze medewerkers positief gereageerd op Signalen. De medewerkers van de buitendienst zijn nu uitgerust met een iPad. Daarop krijgen ze meldingen direct binnen en kunnen ze de meldingen zelf afmelden wanneer ze deze hebben opgelost. Ze werken nu zelfstandiger en dat vinden ze een groot voordeel. Verder zijn we er qua functionaliteiten en koppelingen met andere applicaties op vooruit gegaan.

Ook inwoners weten Signalen goed te vinden. Het aantal meldingen is in beide gemeenten toegenomen. Dit komt deels doordat de medewerkers van de buitendienst nu ook zelf meldingen in het systeem kunnen zetten en deels doordat we campagne hebben gevoerd om inwoners op de overstap naar Signalen te wijzen. Hiermee hebben we meer aandacht gevestigd op het feit dat je meldingen kunt doen.”

Beheer en ondersteuning door Delta10

"Nu Signalen live is, helpt Delta10 ons met beheer en ondersteuning. Daar zijn we heel tevreden over. De vakkennis is enorm en de organisatie is heel benaderbaar. Ik ben in gemeenteland gewend aan bedrijven waar je via een helpdesk formulieren moet invullen om überhaupt een antwoord te krijgen na twee of drie dagen. Bij Delta10 is het kwestie van een telefoontje of een mailtje sturen en je hebt contact. Vragen worden snel beantwoord, en indien nodig wordt er ingebeld of meegekeken. En als er al problemen zijn, dan worden ze snel opgelost. Dat is wat ik zoek in een partner.

Al met al heeft het traject ons een nieuwe, moderne applicatie opgeleverd die probleemloos draait. Tevreden medewerkers, tevreden burgers: dat is waar we het voor doen."



Foto: Michielverbeek, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons