Signalen bij gemeente Utrecht

Gemeente Utrecht gebruikt sinds november 2022 Signalen om meldingen openbare ruimte af te handelen. Astrid Brantjes, Projectmanager Dienstverlening bij gemeente Utrecht, licht toe hoe de keuze voor Signalen binnen de grotere transitie richting Common Ground past.

Transitie naar Common Ground

“Vanuit gemeente Utrecht hebben we duidelijk uitgesproken dat we ons informatielandschap volgens Common Ground principes willen inrichten”, vertelt Astrid Brantjes, Projectmanager Dienstverlening. “Op dit moment zitten we in de transitie richting Common Ground. Je hebt de principes en concrete applicaties, waarvan Signalen een mooi voorbeeld is. Signalen is een bewezen product en er was al een groeiende samenwerking omheen. Het bood ons de kans om op een gecontroleerde manier een open source applicatie op ons platform te installeren. Signalen was dus een veilige eerste stap in onze transitie naar Common Ground.”

Scenario’s

“Ik ben 2,5 jaar geleden aangehaakt bij de samenwerking van Signalen bij VNG. We hebben toen een aantal demo’s gekregen en zijn op een heel fijne manier meegenomen. De uitdaging waar wij voor staan werd echt begrepen en vanuit daar kregen we hulp en begeleiding. Dat was een grote meerwaarde van de samenwerking vanuit VNG.

Voordat we gingen starten met Signalen hebben wij een aantal scenario’s uitgewerkt om te kijken welke scenario’s in ons informatielandschap zouden passen. Bart Jeukendrup van Delta10 heeft ons daarmee geholpen. Ik heb veel aan zijn hulp gehad bij het inzichtelijk maken van waarom bepaalde scenario’s wel of niet zouden werken. Het voortraject was heel waardevol en heeft ons nieuwe inzichten gebracht.”

Implementatie en technisch beheer

“Om op een gecontroleerde manier de stap te maken naar Signalen hadden we expertise nodig. Ook hebben wij op dit moment de kennis zelf niet in huis om het technisch beheer intern te beleggen. Zo zijn we bij Delta10 uitgekomen.

De hands-on mentaliteit die er bij Delta10 is vind ik heel fijn. Ze helpen mee om het project echt tot een succes te maken en kijken wat er past binnen de organisatie. Complexe vraagstukken worden zo uitgelegd dat ik het als projectleider begrijp en kan doorvertellen. Qua implementatie was de dienstverlening van Delta10 voor mij zelfs boven verwachting. De kennis die ze meenemen ziet op zoveel verschillende facetten. Met alle lagen, zowel vanuit het systeem Signalen, als met de datamensen als met de mensen van het Otomi platform, waren ze een heel goede gesprekspartner. Daardoor begreep iedereen wat er moest gebeuren. Over het beheer zijn we ook dik tevreden. We krijgen netjes updates met nieuwe functionaliteiten en als we een vraag stellen krijgen we altijd snel antwoord. De pragmatische aanpak past heel goed bij mij en onze afdeling Publieke Dienstverlening.”

Vragen van andere gemeenten

“We voeren regelmatig gesprekken met andere gemeenten die de stap richting open source applicaties willen zetten. Ik krijg bijvoorbeeld vaak de vraag hoe wij omgaan met zaakgericht werken in relatie tot meldingen openbare ruimte. Dan grijp ik terug naar de scenario’s uit het voortraject om uit te leggen waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. Ook vertel ik over de meerwaarde die de samenwerking met Delta10 voor ons heeft gehad.”